Het Viking
Kompas
of
Hoe de Vikingen
hun weg terug vonden van New York
1000 Jaar gleden
Franck Pettersen
Northern Lights Planetarium
Tromsø, Norway
vertaling: Dirk Meijers
[illustraties aan het
eind van dit artikel]
Sagen zijn literatuur en de geschiedenis voor de
Noordelijke volken, vertellingen over hun leefwijze,
waar ze heen trokken en wie ze vermoordden. De sagen
worden altijd als ware verhalen opgeschreven.
In Grønnlendingesaga, de sage van de Groenlanders,
lezen we over Eric de Rode. Hij vermoorde een man
in Noorwegen, werd vogelvrij verklaard en vluchtte
met zijn familie naar IJsland. Daar vermoordde hij
echter weer een man, zodat hij ook daar vogelvrij
werd. Daarom vertrok hij per schip naar het Westen
in de hoop nieuw land te vinden en dat deed hij! Hij
was de eerste Europeaan die voet op Groenland zette.
Hij noemde de plek "Groenland" om mensen
te vereleiden hem te volgen.. Ze vestigden zich in
Brattalid, dat vetaald kan worden met "Steile
Heuvel" en dat niet ver van het huidige Julianehåb
ligt.
De Vikingen waren het eerste volk dat de kiel toepaste
onder hun vaartuigen om een stabiele koers in open
zee te kunnen aanhouden. Hun vaarroute lag tussen
de 61 en 62 graden NB pal West vanuit Noorwegen naar
Groenland. Hun zelinstructies staan in één van de
sagen beschreven.. In de sage Landnåmabok staat: "Van
Hernam (bij Bergen) in Noorwegen moet je pal West
aanhouden en dat brengt je naar Hvarf in Groenland.
Op je route kom je zo dicht langs de Shetland eilanden,
dat je ze bij helder weer kan zien liggen. Je zeilt
zo ver van de Faroer dat je de heuvels half in het
water ziet en zo vlak langs IJsland dat je walvissen
en zeemeeuwen daarvandaan zult zien..."
Viking Navigatie
Vóór de Vikingen navigeerde men langs kusten, zodat
we ons kunnen afvragen hoe zij hun rechte koers in
open zee konden aanhouden.? Eén van de theorieën is,
dat ze IJslandse veldspaat-kristallen gebruikten om een
grove richtingsbepaling te doen. Je kunt dat als een
polarisatiefilter voor zonlicht gebruiken, waarbij
je de richting 90 graden van de zon af kunt bepalen..
Die theorie snijdt alleen hout als je navigatie met
een fout van plusminus 30 graden van de uitgezette
koers acceptabel acht. Een andere theorie gaat er
van uit, dat de Vikingen het magnetische kompas kenden..
Dat zou kunnen, maar dan zou de deviatie op deze route
hun parten spelen.
Sterren dan misschien? Zouden de Vikingen geen navigatie
op sterren hebben gekend? Ten Noorden van de poolcirkel
is het dagenlang licht en zelfs op 62 graden NB zijn
's zomers maar weing sterren te zien. En Vikingen
reisden juist alleen in de zomer.
Bereikten ze New York?
Zijn ze er geweest? Er is geen twijfel aan dat ze
er zijn geweest, maar de enige plaats waar archeologische
bewijzen zijn gevonden is L´Anse
aux Meadows in het Noorden van New Foundland in
Canada.
Bij de vraag: "hoe ver naar het zuiden zijn ze
gegaan" kies ik drie invalshoeken.
1. Vergelijk met de andere avontuurlijke reizen van
de Vikingen en de sociale druk op de Viking hoofdman..
2. Wat zijn de geografische aanduidingen in de Vinland
sage.
3. Wat zijn eventueel belangrijke astronomische aanwijzingen
in die sage..
Vikingen voor Leif Ericsson reissden van Noorwegen
via gibraltar helemaal naar het Oosten van de Middellandse
Zee.
Vikingen hebben de tocht van Noorwegen
naar Groenland gemaakt. We weten ook dat ze de eel
kortere afstand tussen Groenland en Amerka hebben
overbrugd. De Vikingen in IJsland, Groenland en Newfoundland
wisten van deze reizen. Er is geen reden om aan te
nemen dat ze bij Newfoundland zijn gestopt. Het is
aannemelijk dat ze verder langs de kust naar het Zuiden
zijn gevaren. De afstand tot waar nu New York ligt
was maar één vijfde van de afstanden die ze in Europa
aflegden.. Eenmaal aangekomen in Newfoundland was
de uitdaging voor de volgende Vikingleider groot om
verder naar het Zuiden te varen om nieuw land te vinden
en te bewijzen dat hij een bedreven navigator en ontdekker
was. In de sage kunnen we lezen dat Bjarne Herjulfsson
in het jaar 986, op weg naar Groenland, in de mist
voer uit de koers raakte. Zij draaiden bij naar het
zuiden en zeilden twee weken met land aan stuurboord
voor ze op de breedte van Groenland waren. Jaren later
werd Bjarne in noorwegen nog steeds last van spoternij
waarbij hij voor lafaard werd uitgemaakt omdat hij
niet aan wal was gegaan in dat nieuwe land. Maar in
999 was Leif Eriksson degene die de volgende stap
zette. En hij wilde er zeker van zijn, dat hij verder
naar het zuiden zou komen dan Bjarne. Er waren nog
al wat dingen die Leif en zijn mannen verrasten in
dat nieuwe land. Voor ons zijn de belangrijkste:
· De hele winter ging voorbij zonder vorst en zonder
sneeuw..
· Ze vonden wilde granen.
· Er was nauwlijks bruin gras, zelfs midden in de
winter.
· Ze vonden wilde druiven.
een van Leifs mannen was oorspronkelijk een germaan.
Op een dag was hij verdwenen. Toen ze hem terugvonden
konden ze hem niet verstaan, was zijn gezicht rood
aangelopen, rolde hij met zijn ogen en trok hij gekke
bekken bij het praten.. De verklaring was, dat hij
druiven had gevonden en als germaan wist hoe hij daarvan
wijn moest maken. Leif noemde het land Het Goede Vinland.
Astronomische Waarnemingen
De astronomische waarneming die in de Vinland sage
wordt genoemd is als volgt; Op skamdagr, de kortse
dag van het jaar nam Leif de zon waar in Eyktarstad
en Dagmålsstad. Eykt, in modern Noors økt, betekent
een dagdeel van werken. Eyktarstad betekent dat Leif
de zon in de richting van het punt op de horizon had
gezien waarbij men in de Noorse traditie 's middags
stopte met werken. Vertaald in moderne termen zag
hij de zon op 60 graden West ten Zuiden om vier uur
's middags. Eykt, acht glazen, is op zee nog steeds
vier uur. De sage vermeld niet "in" eyktarstad,
zodat we het interpreteren als nog niet volledig op
de horizon. De meest radicale deductie van deze omschrijving
in de sage leidt tot een noordelijkste positie van
37 graden Noord voor Leif´s winterkamp. Chesapeake
Bay in Virginia ligt op die hoogte. De afstand van
Groenland naar Chesapeake Bay is hetzelfde als die
van Bergen in noorwegen naar Gibraltar.
De berkeningen kunnen op verschillende
manieren worden uitgevoerd, maar ook met de meest
conservatieve methode komen we op 42° Noord voor het
kamp van Leif.
Na hem volgden ander leiders; Leif's broer Thorvald,
een schipper nmet de naam Torfinn Karlsevne en de
zuster van Leif, Frøydis, die de laatste van deze
expedities heeft geleid. Daarvan weten we; Dankzij
de gunstige wind maakten ze zo'n snelle terugreis
naar Groenland dat het aprt als feit wordt genoemd
in de saga. De schepen waren vroeg in het voorjaar
vaarklaar gemaakt en ze keerden in het begin van de
zomer alweer terug. Onder gunstige omstandigheden
konden deze schepen 6 tot 8 knopen halen.
Hoe vonden ze hun weg terug van New
York? We moeten daarbij bedenken dat ze vooral op
zicht navigeerden langs de kustlijn. Ze voeren in
de zomer, bij voorkeur rond de zonnewende. Bij een
oversteek over de oceaan hielden ze een pal westelijke
of juist oostelijke koers aan over de 62° breedtegraad.
Zij deden dat door zich op de sterren en op de zon
te oriënteren. Twee simpele maar verbazend accurate
instrumenten hielpen hen daarbij. De eerste was de
"solskuggefjøl"-een zon-schaduw schijfje.
Dit was een cirkelvormige schijf met een puntig staafje
in het midden dat in een bakje water dreef. Concentrische
lijnen representeerden verschillende datums. Als ze
de schaduw van het staafje rond het middaguur op de
juiste cirkel zagen vallen wisten ze dat ze de juiste
koers voeren. Men speculeert over de vraag of ze de
lengte van het staafje aanpasten aan de datum.
Het zonnekompas
Het andere instrument is een verbazende uitvinding;
het zonnekompas. Het is gebaseerd op het feit dat
de zonschaduw van de punt in het midden van een schijfje
een hyperbool beschrijft. die varieert van vorm in
de loop van een jaar. Als je voor 62° NB in de maand
rond de zonnewende de hyperbolen optekent, dan kun
je die in de jaren daarna gebruiken om je richting
te bepalen zonder dat je de tijd van de dag hoeft
bij te houden; dat doet het apparaatje vanzelf. Het
enige dat je moet doen is het schijfje horizontaal
houden en zó ronddraaien dat de schaduw van de punt
op de hyperbool valt. Op het schijfje kun je de verschillende
richtingen tot op een paar graden nauwkeurig aangeven
als op een magnetisch kompas. Een van de ingenieuze
voordelen van navigeren met dit apparaatje is, dat
een verkeerde datumcurve weliswaar een miswijzing
naar het Noorden geeft in de ochtend, maar dat dit
door een even grote miswijzing naar het Zuiden in
de middag wordt goedgemaakt. Je gemiddelde koers is
dus goed.
Het archeologische bewijs voor dit Vikingkompas bestaat
uit één vondst in Groenland door de archeoloog C.
L. Vebæk uit Denemarken. Later werd het geïnterpreteerd
door Kapitein Sølver en by Søren Thirslund van het
Scheepvaart Museum in Kasteel Kronborg en door professor
Curt Roslund van de Universiteit van Gøteborg. Het
Vikingkompas dat werd gevonden had verschillende hyperbolen
of gnomon-curven en de richting Noord was duidelijk
aangegeven met 16 kleine kerfjes die een lange lijn
kruisen. Als we de stralen van Noord naar rechts tellen
dan hebben we 90° ofwel pal West bij spaak nummer
8. Dit geeft ook aan, dat de Vikingen het kompas al
in 32 strreken verdeelden, voordat het magnetische
kompas tot Europa doordrong.
Referenties:
Almar Næss: Hvor lå Vinland, Dreyers Forlag, Oslo
1954.
S. Thirslund & C. L. Vebæk: The Viking Compass,
Handels og Søfartsmuseet på Kronborg 1992, ISBN 87-981869-8-1.
Kåre Prydtz: Lykkelige Vinland, Aschehoug, Oslo 1975.
ISBN 82-03-06540-6.
Saga: Flateyabok
Saga: Landnámabok
The Viking Compass can be ordered from the
Danish Maritime Museum, Kronborg Castle, 3000 Helsingør,
Denmark.
This article was originally presented as a paper at
the IPS Conference in Utah in 1992.
De streken van het Vikingkompas uit Uunartoq Fjord
afgebeeld in een moderne kompasschijf met zowel streken
als 360 graden. De rechte lijn door 82 graden en 278
graden in de moderne schijf is de lijn die de zonschaduw
volgt bij de equinoxen, die ook op de vondst staan
aangegeven. Als de kerf nummer 13A met opzet is verwijderd,
dan was de verdeling op het kompas correct binnen
15 graden.
Kompaskaart met aanwijzingen die met zeezeilers is
meegegeven bij twee zeilraces rond Zealand en Fynen.
Ze waren bedoeld om op een bierflesje gezet te worden,
dat met twee vingers bij de top vastgehouden moest
worden bij het aflezen. Het werd gesponsord door een
verffabriek. De zeilers waren redelijk tevreden over
de accuratesse.
De solskuggerfjol (zonschaduwschijf) die genoemd
word in de geschiedenis van de Faroer eilanden. Hij
werd toegepast om de breedtegraad de bepalen. Het
was een cirkelvormig houten plankje van 25 tot 30
cm diameter. In het midden stond een gnomon die varieerde
in lengte afhankelijk van de datum. Om het horizontaal
te houden werd het in een bakje met water geplaatst.
De schaduw op het midden van de dag (noen) werd bekeken.
Als de schaduw op de cirkel viel voer het schip op
de juiste breedtecirkel. Viel hij eroverheen, dan
was het schip noordelijker en viel hij erbinnen, dan
bevond het schip zich op een zuidelijker breedte.
Reproduced from the Planetarian, Vol. 22,
#1, March 1993. Copyright 1993 International Planetarium
Society.
Overgenomen uit: Viking voyages to North America,
The Viking ship museum, Denmark, 1993
Meer details
een stenen zonnekompas? |